torsdag 19 januari 2012

Entreprenöriellt lärande

I de nya kurs- och läroplanerna för grundskolan, Lgr11, är en av nyheterna det entreprenöriella lärandet. Det innebär att skola och omvärld ska samverka, att elever och pedagoger ska låta skolans verksamhet närmar sig näringslivets och vice versa. Det handlar om ett slags "outside the box-" tänk, med det som finns "inside the box", det vill säga statligt reglerade kunskapskrav och arbetsområden.

Hur arbetet konkret ska se ut, är upp till den enskilda skolan att strukturera. På Håstensskolan har det entreprenöriella lärandet hittills inneburit att bland annat tillverka spel, starta företag, samarbeta över arbetslagen, göra studiebesök och fördjupningar om arbetslivets olika dimensioner.

Sedan två år tillbaka har vi en temavecka med rubriken Arbetsliv. Då fördjupar sig eleverna i år 6-9 i valfritt yrke, får ta del av föreläsningar av externa gäster och åka på gemensam studiebesök till bland annat tingsrätten. Veckan innehåller ett skapande och teoretiskt arbete där förmågor som att söka på Internet, intervjua olika yrkesmänniskor samt redovisa inför övriga skolkamrater tränas. Dessutom ordar eleverna med egna studiebesök i de fall där de vill besöka en arbetsplats inom det yrke de fördjupar sig i.

Vecka 7 är det dags igen för temavecka. Tolv externa föreläsare är bokade och det kommer att bli en dynamisk vecka där exempelvis en fotograf, en kirurg, en elektriker, en jurist och en VD kommer att tala med våra elever i entreprenöriella möten.

Nedan finns två av många länkar till de organisationer som arbetar med det entreprenöriella lärandet. Klicka er gärna vidare och läs om deras verksamheter.

Viktoria Svensson
skola-arbetslivsansvarig år 7-9

Framtidsfrön
STEPS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar